zondag 9 januari 2011

Rondetijd

Op 23 april 2008 plaatste ik de eerste bijdrage op mijn VK-blog. Ik was er terecht gekomen via Noud, die ik heel toevallig op Hyves tegen het lijf was gelopen. Het is het bewijs van hoe klein de wereld af en toe is sinds internet gemeengoed is geworden. Noud uit Middelburg, een Zeeuw zonder Zeeuw te zijn. Ik uit Italië, een Zeeuw zonder Italiaan te zijn.
Mijn eerste regels verhaalden over de zogenaamde witte doden, "le morti bianchi" zoals ze in het Italiaans heten, de doden op het werk. Hun aantal was schrikbarend hoog. Wie Italië een heel klein beetje kent zal zich er niet over verwonderen dat er sindsdien weinig veranderd is. ,,Veiligheid op het werk is een luxe die we ons niet kunnen veroorloven'', heeft Giulio Tremonti, minister van economische zaken, enige tijd geleden zelfs verklaart.

Het is crisis, dus op bepaalde dingen wordt gesneden. Bij de overheid, in de gezondheidszorg, in het onderwijs, bij de kranten. Dat laatste is er (waarschijnlijk) de reden van dat het VK-blog per 1 maart van dit jaar zal verdwijnen. Zoals bij iedere VK-blogger sloeg het mailtje van Philippe Remarque ook bij mij in als een bom, maar als je er heel economisch tegenaan kijkt (wat kost het, wat levert het op?) is het een logische beslissing. Sentimenten en emoties tellen nergens meer in de zakenwereld (al ze zo wie zo al ooit geteld hebben), en een uitgever zoals De Persgroep maakt daar geen uitzondering op. De uitzonderlijke sfeer die ik vanaf het begin op het VK-blog heb geproefd zal iedereen, boven een bepaald niveau, de welbekende worst wezen die ze op dat niveau niet meer eten. Huiselijk, gezellig, maar tegelijkertijd kritisch als dat op z'n plaats was... Het moge duidelijk zijn dat ik nooit direkt betrokken ben geweest bij de wervelstormen die zo nu en dan over ons VK-bloggersdorp trokken. Onverwacht, want die dingen houden zich niet aan 'het seizoen'.

Natuurlijk hoop ik dat het tij voor 1 maart gekeerd gaat worden, maar ik heb er niet echt veel hoop op. Ik heb de afgelopen dagen een beetje de bewegingen van mijn medebloggers gevolgd, die nu al van links naar rechts worden gesmeten tussen de aangeboden alternatieven en, zoals mij, het spoor een beetje bijster beginnen te geraken.
De komende weken ga ik mijn bijdragen wegschrijven op een schijfje. En ik zal proberen me te oriënteren op het beste alternatief. Want ik ga zeker verder met bloggen, ook al is me nog niet duidelijk waar, met wie en hoe.
Voorlopig zet ik even een tafeltje en een stoeltje achter de vensters van blogspot.com, omdat ik het uitzicht daar een beetje ken. Ik heb er sinds een tijdje mijn fotoblog en een Italiaanse versie van "Ron fa...".
De Nederlandse versie van "Ron fa..." verdwijnt op het moment dat het VK-blog verdwijnt. Mijn (voorlopige?) blog op blogspot.com gaat "rondetijd" heten. Ik heb er even over na moeten denken, maar ik denk dat dat de juiste naam is voor mijn nieuwe blog. De rondetijden van Ard en Keesie, met het commentaar van Theo Koomen. Het is een van de meest levendige herinneringen uit mijn jeugd, ik heb er een paar keer over geschreven. De tijd staat niet stil, tijden veranderen, de tijd... Ron de tijd.


4 opmerkingen:

  1. je hebt met rondetijd een passende en betekenisvolle naam gekozen vind ik( inmiddels heb ik ook een uitwijkplats gevonden in Binnenpark Blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ron ik blijf je volgen, maar weet nog niet hoe ik met reacties om zal gaan. Wordt weer een nieuw maniertje zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Martin.
    Het is even wennen. Maar op je prikbord kun je, behalve bijvoorbeeld het aantal bezoekers in één opslag zien of je reakties hebt en op welke van de blogs die je volgt er nieuwe bijdragen zijn geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen