zaterdag 26 februari 2011

40 dagen

Photobucket

Op 19 april van het afgelopen jaar moest het proces Mediaset onderbroken worden omdat de door de regering Berlusconi in het leven geroepen wet Lode Alfano (genoemd naar de minister van justitie, Angelino Alfano) de bekleders van hoogste vier staatsfuncties onschendbaar verklaarde zolang ze die functie uitvoeren. De hoogste vier overheidsbekleders zijn de President van de Republiek (Giorgio Napolitano), de voorzitter van de Senaat (Renato Schifani), de voorzitter van de Kamer van Afgevaardigden (Gianfranco Fini) en de minister-president van de regering (Silvio Berlusconi). Inmiddels heeft de Corte Costituzionale (een hoger gerechtshof dat bepaalt of nieuwe wetten al dan niet in strijd zijn met de Italiaanse grondwet) bepaald dat de Lode Alfano onwettig is.
Maandag (28 februari) wordt het proces hervat. De overheidsbekleder die er een rol in speelt is Silvio Berlusconi in de rol van Mediaset's grootste aandeelhouder. Het tv-imperium van de Italiaanse minister-president zou de rechten van bepaalde Amerikaanse producties niet rechtstreeks van de producenten hebben gekocht, maar via een aantal holdings tegen een vele keren hogere prijs dan dat de Amerikanen vroegen. Berlusconi wordt ervan verdacht via tussenpersonen eigenaar van deze holdings te zijn en op deze manier zo'n 280 miljoen euro aan belastingen te hebben ontdoken.

Vijf dagen later, op zaterdag 5 maart, wordt het proces Mediatrade heropend. Ook hierin spelen Mediaset en Berlusconi de hoofdrollen, en net als in het proces Mediaset is belastingontduiking de aanklacht.
 
Eén van de mensen die in het proces Mediaset al veroordeeld is heet David Mills. De Engelse advocaat (echtgenoot van Tessa Jowell, minister van de regering Blair) heeft vier jaar en zes maanden tegen zich horen eisen. Mills legde valse getuigenissen af nadat hij gecorrupteerd zou zijn door Berlusconi. Voor deze corruptiezaak, het proces Mills, moet de Italiaanse president op 11 maart voorkomen.

En dan is er de zaak Ruby, die op 6 april versneld behandeld zal worden. Hierin wordt Silvio Berlusconi beschuldigd van prostitutie met minderjarigen en het misbruik maken van zijn positie. In zijn functie als president van de Italiaanse regering belde hij de politie in Milaan op om een gearresteerde verdachte van diefstal vrij te laten omdat ze de kleindochter van de Egyptische president Moebarak zou zijn.


Photobucket

Van 28 februari tot 6 april, dat zijn 40 dagen. Worden het de laatste dagen van de Italiaanse minister-president? Silvio Berlusconi zelf lijkt er redelijk van overtuigd ook dit keer aan het langste eind te zullen trekken.
Over aftreden denkt hij al helemaal niet. ,,Ik ben gekozen door het volk, dus het is mijn recht en mijn plicht om het land te besturen.''
Waar heb ik dat nog gehoord...


Photobucket 
Ik treedt niet af, ik blijf tot aan de dood 

Tekeningen: Gipi (1) - CaGi (2)

11 opmerkingen:

  1. de bajescartoon is prachtig
    de associatie lijkt me terecht
    Italië oogt in mijn aan alle beperkingen onderhevige optiek (ben zelfs nog nooit in Italië geweest) steeds meer als een bananenrepubliek

    groet,

    hippo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, een lesje democratisering is ook in sommige Europese landen geen overbodige luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Hippo.
    In één van de meest gerespecteerde Italiaanse cartoons komt de banaan regelmatig tevoorschijn. Ik vrees dat je visie redelijk juist is.

    @Paco.
    Dus in Nederland kan je gewoon je functie als minister-president blijven uitoefenen terwijl je beschuldigd wordt van fraude, belastingontduiking, corruptie? Oei, dan is het er slechter gesteld dan dat ik dacht, Paco.

    @Zelfstandig journalist.
    Het zijn de kiezers die in de Europese landen bepalen wie er regeert. Hechten die kiezers dan echt zoveel waarde aan de democratie?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die bajesfoto, prachtig. Ik heb de afgelopen jaren ook wel eens iets over maffialeider Berlosconi geschreven, me eigenlijk vooral verbaasd over de Italiaanse kiezer, hoewel dit historisch ook wel weer te verklaren valt.
    Waar komt het vandaan, want ik heb zo maar de indruk dat ik die ook wel eens zou kunnen gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die bajes cartoon is super, ik verbaas me steeds meer dat een persoon als Berlusconi zo ver kan gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @sprakeloos.
    De bajesfoto is gemaakt door Gipi, een Italiaanse striptekenaar over wie ik in de toekomst nog eens zal schrijven. Via de link onderaan kom je op z'n blog en je vindt daar ook de tekening.
    De Italiaanse kiezer blijft hem zelfs nu redelijk trouw: er is geen alternatief (de oppositie is zwak) en het bevalt een groot deel van de Italianen blijkbaar goed een "leider" te hebben.

    @Antoinette.
    Ik deel je verbazing. Het zou me niet verwonderen dat hij er ook nu weer gewoon onderuit komt, ook al moeten er daarvoor wat wetten "ad personum" gemaakt worden. Ik hoor redelijk vaak "zou jij dan niet hetzelfde doen in zijn positie?", wellicht is dat een verklaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als de uitkomst zo zal worden als op plaatje 2, Berlusconi in de cel, dan zou dat meer reden tot trots zijn dan plaatje 1. Laten we hopen dat er nog gerechtigheid is...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. is toch ook onbestaanbaar, wetten die regelen dat enkelen boven de wet staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @lebonton.
    Voor sommigen is dat toch heel normaal, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen