donderdag 10 februari 2011

Een recept: vegetarische lasagna

Altijd heb ik gezegd dat ik graag kook, dat koken leuk is, maar dat je er tijd voor moet hebben. Sinds een tijdje zit ik meer thuis dan me lief is, heb dus alle tijd om uit te vinden hoe leuk koken werkelijk is.
Laat ik meteen voorop stellen dat ik geen keukenprins ben. Vooral in het begin volgde ik de recepten tot op de punt en de komma, bij gebrek aan ervaring, gebrek aan fantasie en improvisatievermogen. Maar beetje bij beetje kom ik in de fase van 'wat heb ik in huis en wat doe ik ermee' in plaats van 'wat wil ik vandaag eten en wat moet ik daarvoor in huis halen'.
En koken blijkt leuk te zijn (ook al is dat het lang niet altijd), maar je moet er inderdaad de tijd voor hebben. Veel tijd, soms.

De echte keukenfreaks schrijven alles meteen op, zodat ze de volgende keer precies weten hoeveel van dit en hoeveel van dat, hoelang zus en hoelang zo. Ik vergeet dat in de drukte van het verkeer op de twee, drie en soms wel eens vier pitten tegelijkertijd. Dat dingen tegelijkerijd doen, dat is nog het moeilijkst.
Goed. Toch eens iets opschrijven dus.



Lasagna vegetariana, vegetarische lasagna. De vegetarische variant is logisch, Lief is immers vegetariër en thuis volg ik haar trouw in haar te bewonderen keuze.
 

Wat hebben we er voor nodig?
- Lasagna (ik maak de pasta niet zelf, maar koop het bij de supermarkt in van die handige pakken);
- één aubergine (niet te groot);
- een stuk of drie wortes (ook niet te groot);
- twee paprika's (een rode een een gele);
- een ui;
- een teen knoflook;
- eventueel tomatensaus (passata di pomodoro);
- geraspte kaas (Grana Padana).

Voor de béchamel:
- 35 gram boter;
- 35 gram bloem;
- 2,5 dl. bouillon (vegetarisch);
- 2,5 dl. melk;
- nootmuskaat.

En verder:
- zout;
- peper;
- peterselie;
- basilicum.

De voorbereidingen kosten redelijk wat tijd, want je moet de groenten separaat voorbereiden.

We beginnen met de aubergine, waar we de 'kop' en de 'kont' (ik weet het, ik gebruik waarschijnlijk niet de juiste termen) vanaf snijden. Vervolgens schillen we de aubergine en snijden hem in plakken van ongeveer een halve centimeter dik.
We verwarmen drie eetlepels olijfolie in een koekepan en bakken daarin de schijven aubergine voor, regelmatig omkerend totdat ze dreigen bruin te gaan worden. Laat ze uitlekken op een stuk keukenpapier en strooi er dan wat zout over. Waarschijnlijk passen de plakken niet allemaal in één koekepan, dus geduld voor een tweede en eventuele derde ronde.

We raspen de wortelen en snijden ze op dunne plakken. Ook snipperen we een halve ui en een halve teen knoflook. De ui en de knoflook fruiten we in een paar eetlepels olijfolie (gebruik gerust dezelfde koekepan als waarin je de aubergine hebt gebakken - je moet straks ook nog afwassen en dat is alvast ieets gespaard) waarna we er de wortelschijfjes aan toevoegen. Gedurende een minuut of tien laten bakken en regelmatig omroeren. O ja, wat zout, wat peper en wat peterselie. Daarna laten uitlekken  op een stuk keukenpapier.

Ook van de paprika's verwijderen we de kop, waarna we het 'klokhuis' en de pitjes verwijderen. Vervolgens snijden we de paprika's in kleine blokjes. Ook nu eerst een halve ui en een halve teen knoflook snipperen, fruiten in een paar eetlepels olijfolie. Daarna de paprikablokjes erbij, zout, peper, wat basilicum en nog een minuut of vijf mee laten bakken. Ook dit laten uitlekken op een stuk keukenpapier.

Lief zegt dat ik de wortels en de paprika's ook samen kan bakken om tijd te sparen. Natuurlijk heeft ze gelijk, maar ik wil straks drie echt verschillende groentelagen in mijn lasagna. Bovendien maak ik hier het eten klaar, en ik doe het hoe ik het wil.

De béchamel... Laten we beginnen met een half blokje vegetarische bouillon op te lossen in 2,5 deciliter kokend water. Dan hebben we dat alvast bij de hand.
We smelten de boter, voegen er dan de bloem bij en roeren het geheel goed door elkaar totdat alle bloem opgenomen is. Dan de bouillon erbij en met de garde roeren en roeren, enerzijds om te voorkomen dat de boel niet gaat spetteren op het vuur, anderzijds - en dat is nog belangrijker - om een gladde saus te krijgen. Als dat zover is gaat de melk erbij. De pan staat nog steeds op het vuur en we blijven verwoed met de garde in de weer totdat een mooie gladde ingedikte saus het eindresultaat is, die we met een snufje zout, wat peper en wat nootmuskaat op smaak brengen.

Het grootste werk zit er nu op, als we de afwas van strak niet meerekenen. Tijdens de laatste fase kunnen we de oven alvast voorverwarmen op 180 graden.
Beboter een ovenschaal en bedek de bodem met een eerste laagje béchamel. Daarop gaan de plakken aubergine, en we dekken af met een laag lasagna.
Daaroverheen scheppen we opnieuw wat bechamel. Daarna een mooie egale laag wortelen en weer afdekken met de lasagnavellen.
De lasagna verschuilen we weer onder wat béchamel. De laatste keer kwam ik er op dit moment achter dat ik waarschijnlijk niet genoeg zou hebben voor de laatste laag. De randen heb ik daarom opgevuld met tomatensaus, wat uiteindelijk een bijzonder smakelijk alternatief bleek te zijn. Je kunt, om dit te voorkomen, dus ook wat meer bechamel maken als voorbereiding.
De parika's vormen de laatste laag groente, die we weer afdekken met lasagnavellen. De laatste bechamel gaat daar weer overheen. Tot slot raspen we wat oude kaas, bij voorkeur Grana Padana, over alles heen en we zetten de schaal een half uur bij 180 graden in het midden van de oven.

Laat de lasagna daarna even wat afkoelen. Mijn ervaring is dat je het niet te heet moet eten.
Voor ons is dit een hoofdgerecht, waar we met z'n tweeën precies genoeg aan hebben. Als voorgerecht is het perfect voor vier personen.

Smakelijk.


De afbeelding komt van internet.

16 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit, en klinkt goed.
    Moest lachen om de groentes die allemaal apart in het pannetje gingen.
    Maarreh.... de tomatensaus maak je ook zelf, toch?
    Blikje tomaten in blik, gebakken uitje, paar teentjes knoflook, snufje gedroogde oregano en blikje tomatenpuree.

    Eet smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi ! Koken is heerlijk. En je moet je niets aantrekken van keukenfreaks en hun tips. Lekker zelf experimenteren...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jezzebel.
    De tomatensaus maak ik over het algemeen ook zelf. Precies zoals jij het doet, maar aangezien ik een groenteboer naast de deur heb, heb ik altijd verse tomaatjes. Tip: begin met één of twee ansjovisjes en daarna de ui erbij. Mjam!

    @de Stripman.
    Ik ga mijn eigen gang, maar lees graag van de keukenfreaks. Een goed voorbeeld doet (soms) goed volgen.

    @Paco.
    Ik ook!

    @Antoinette.
    Inderdaad. Vegetarisch lijkt saai, maar je kan er verrassend veel kanten mee op.

    @Zelfstandig journalist.
    Geen oven? Maar ik neem aan dat er in Antwerpen wel wat adresjes zijn waar je een heerlijke lasagna kunt eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik krijg al trek, bij het lezen, Ron! :-)
    Dat van het 'niet te heet serveren' is een goeie, ik heb dat ook hoor. Met loempia's, pizza's (!) en zeker ook lasagne kun je zo verschr@$#@# je mond branden! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bart.
    Door schade en schande zijn we wijs geworden, Bart. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Handig zo'n blog zo vlak voor het weekend ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Kuifjesimon.
    Als het weer is om in de keuken te staan, zeker! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, vegetarisch... ben ik ook, als er vergeten is vlees in te kopen. Dus ik zou waarschijnlijk dit recept volgen en dan toch ergens wat geruld gehakt tussen leggen.
    Maar goed, klein opmerkingkje: wortelschijfjes van geraspte wortel? Denk dat je bedoeld 'geschraapte' wortel.
    Verder heb ik het ook over kop en kont, is voor eenieder duidelijk.
    En jij hebt daar natuurlijk het voordeel om de overheerlijke bouillonblokjes van Starr te gebruiken, niet? Hier moeilijk te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geschraapte wortel, je hebt gelijk (er beginnen zich hiaten te vormen ;-). Geen Starr, maar Fattoria Italia, hier niet ver vandaan. Dus weinig kilometers om het spul in de winkel te krijgen.
    Maar met geruld gehakt is het zeker ook lekker, hoor. Daar twijfel ik geen moment aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waar zitten de eiwitten? Beetje melk, beetje kaas, beetje ei (in het deeg), maar lijkt me niet genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @martin.
    Een volgende keer misschien wat meer eiwitten, Martin. Ik hou ze op peil met een halve liter 'witte motor' voor het slapen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 'De echte keukenfreaks schrijven het op'. Ha, ha, dat heb je nu zelf ook gedaan ! Gelukkig maar voor ons.
    Overigens beter Knorr dan Star, maar ja dat is niet vegetarisch.
    Heerlijk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Panoramiq.
    Je hebt gelijk, Pierra. Ik moet toegeven dat de keuken me enigszins in haar grip heeft. Ik oordeel niet over Knorr en Star, want ik ken ze niet.

    BeantwoordenVerwijderen