woensdag 23 februari 2011

Gestopt met roken

"Necrologi" worden ze hier genoemd, overlijdensberichten. Soms staan ze in de krant, maar het is gebruikelijker dat je ze op straat tegenkomt, aangeplakt op een daartoe bestemde plaats of gewoon tussen de reclame's van de supermarkt of een reisbureau. ,,Weer iemand die gestopt is met roken'', zeggen wij altijd als we een nieuwe zien.


Geen idee waar die gewoonte vandaan komt om op deze manier kond te doen van het overlijden van een dierbare naaste. Wellicht functioneert het nieuws van mond-tot-mond beter als het geschreven nieuws. In de bar, ,,weet je wie er ook dood is?''. Bij de bakker, ,,heb je het gelezen?''. Zo doet het nieuws sneller de ronde. Wat zijn nut heeft, want over het algemeen volgt de begrafenis al één of twee dagen na het overlijden. Ik zeg begrafenis, maar het is beter een term als "het bijzetten" of iets van dien aard te gebruiken. Want meestal verdwijnen de doden in een loket, een kastje in een muur. In verdiepingen, zodat je vaak een trapje nodig hebt om je dode dierbare te bezoeken en een bloemetjes aan zijn of haar steen te hangen.

Mike BongiornoOok al noemen ze je onsterfbaar, je ontkomt er niet aan dat jouw naam op een minder goeie dag op een "necrologio" prijkt. Iemand als Mike Bongiorno bijvoorbeeld. Onsterfbaar, nog steeds, maar ook hij blies op 8 september 2009 gewoon zijn laatste adem uit.
Bongiorno was (is) een van die Italianen die voortleeft in de harten van het volk. Hij was een van de pioniers van de Italiaanse televisie en zijn "allegria!" (wees vrolijk!) is gemeengoed geworden. Bongiorno is bijgezet op de begraafplaats van Dagnente, waar hij bijna een maand geleden, op 24 januari, verdwenen is. En ook al is Mike een grote, niemand gelooft in een wonder. Hij is dus gestolen, ontvoerd.

Van zijn ontvoerders geen teken van leven, en van Mike Bongiorno evenmin. Totdat het weekblad "Oggi" maandag met het nieuws kwam dat een betaling van 300.000 euro aan losgeld op 18 februari op het laatste moment door de criminelen geannuleerd werd. De familie Bongiorno spreekt de berichtgeving tegen.



De foto van Mike Bongiorno komt van internet.

10 opmerkingen:

  1. Wat een verhaal, ja van die aangeplakte dodenadvertenties heb ik al eens gelezen op het blog van Maria-Dolores.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Antoinette.
    Ja, ik herinner me dat Maria-Dolores er ook al eens over geschreven heeft.
    Wat Mike Bongiorno betreft, volgens velen is het een verhaal met een luchtje. Zo wordt er minder over andere dingen geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ron,
    Een soort van 'rokersluchtje' wat om Mike Bongirono heen hangt...:-) (het leidt de aandacht misschien af van Berlusconi?)
    Wel apart, die aangeplakte dodenberichten.
    En stoppen met roken, is mij nog steeds niet gelukt. Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ken het verhaal van die borden van Maria-Dolores. Het verhaal over Mike is wel nieuw voor me :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Arda.
    Berlusconi??? Toevallig dat er meer stemmen in die richting klinken.
    Stoppen met roken is heel eenvoudig: de eerste van de dag niet opsteken. Zo rook ik soms weken niet... Om dan toch weer een reden te vinden om er één op te steken. Dikke zucht.

    @Zelfstandig journalist.
    Maria-Dolores wordt goed gevolgd, en meer dan terecht. Maar ik geloof dat ze andere interesses heeft als Mike Bongiorno, en ook daar ben ik blij om. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi verhaal,
    mensen leven daar met meer organische verbindingen, op straat, denk ik dan (als buitenstaander ;)

    ontvoerd, wanneer je dood bent, hilarisch
    "de ontvoerders stuurden een vingerhoedje as op"
    stel ik me dan voor

    groet,

    hippo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Hippo.
    Dat klopt wel, het sociale (buiten)-leven is hier een stuk sterker.
    Een vingerhoedje as... :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. in libie zouden de muren snel volgeplakt zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Paco.
    Door de rookwolken heen. ;-)

    @Hart en ziel.
    Tegen zulke aantallen valt inderdaad niet op te plakken. Heel triest.

    BeantwoordenVerwijderen