zaterdag 9 januari 2016

55


Dat was wat, 55 jaar geleden. Het was fris, maar niet voor de tijd van het jaar. Januari was altijd koud, en ook in 1961. En ik moest geboren worden, slecht getimed, maar dat was voor het eerst en het laatst van m'n leven niet mijn schuld. O, wat was het koud.
Mijn moeder was de liefste moeder van de hele wereld, maar ze was niet al te groot. Een tweede ongelukkige samenloop van omstandigheden dus, want ik was een flink uit de kluiten gewassen aanstaande nieuwe wereldburger op de drempel (zuiver figurlijk gesproken) van het leven.
Ik had veel getrappeld in de maanden hiervoor, maar nu stond ik niet te trappelen hoor. De winter van 1961, hardstikke koud, ik zou zelf moeten gaan ademen, vast eten, en allemaal dingen die ik niet lustte. Op tijd naar bed, ook zoiets. O ja, en het moeilijkste: ik moest mijn hersens gaan gebruiken.

Maar goed. Willen of niet, ik werd de wereld opgesleurd. Het was een jongetje, het was 10 januari, het leven begon... en er was niemand liever.


 
Grace Love & the True Loves - Nobody's Sweeter

8 opmerkingen:

  1. Ron, van harte gefeliciteerd!!! Is de geestelijke instelling inmiddels na, of tijdens, je geboorte veranderd? Vind je vast voedsel nu wel lekker en valt het niet al te moeilijk je hersentjes te gebruiken? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt dat alles naar mijn tevredenheid functioneert, Alexandra. ;-)

      Verwijderen
  2. Hartelijk gefeliciteert met je geboortedag Ron!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je wist je hersens goed te gebruikrn. Vergeet nooit hoe je de uitleg gaf over waarom een brandweerauto rood is.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat met die hersens wordt minder Patrick :-). Ik herinner van de brandweerauto een enorm lang verhaal dat niks meer met een brandweerauto te maken had maar dat op een gegeven moment toch weer op het juiste spoor belandde en afgesloten werd met "en daarom is een brandweerauto rood". Maar het fijne ben ik kwijt. Knap dat jij je dat nog herinnert, zeg.

      Verwijderen